עצות לארגון חדרי ילדים

האם גם אתם מכירים את קריאת הקרב של מיליוני הורים מכל העולם: “נקה את החדר שלך!”
האם גם אצלכם אפשר לשמוע את הקריאה הזו, במיוחד בתקופה שלפני החזרה לבית הספר?
אירועים מיוחדים שונים כמו ימי הולדת, חגים או תחילת שנת לימודים חדשה תמיד מעוררים בנו מוטיבציה להיות מאורגנים יותר ולארגן את חדר ילדים שלנו, ואין מקום המעורר יותר עימותים וריבים מאשר חדרי השינה של הילדים.
ישנן דרכים שונות לעזור לילדכם לארגן ולנקות את חדר השינה שלהם .
נסו את 8 אסטרטגיות הארגון הקלות הבאות על מנת להרגיע את העומס ולהביא סדר לחדרי ילדים:

אמצו את זווית הראיה של הילד שלכם.
רדו לגובה העיניים של ילדכם כדי לעזור לו או לה להתארגן.
התבוננו במרחב החדר, הרהיטים, האחסון ושאר החפצים מנקודת הראות שלו, מה שתראו אולי יפתיע אתכם.
ריהוט למבוגרים ומערכות ארגון ואחסון לא תמיד מתורגמות נכון כשמדובר בצרכים של ילדכם.
מגירות שידה מעט גסות יהיו קשות להזזה לידיים קטנות.
דלתות ארון מתקפלות עלולות לצבוט את האצבעות ולעבור מסילה כשמזיזים אותם.
מוט ארון תלייה מעט גבוה ונמצא מחוץ להישג ידם של הילדים וקולבי מבוגרים שלא מתאימים לבגדים הקטנים יותר.
קופסאות צעצועים המיועדות לאחסון ומכילות ערבוביה סבוכה של חלקי צעצוע מעורבים ומפוזרים.
כדי לארגן את החדר של ילדכם, הפתרונות חייבים להתאים לילד.
לילדים צעירים יותר הסירו לחלוטין את דלתות הארונות.
הנמיכו את המוטות לתליית בגדים והשקיעו בקולבים קטנים של ילדים.
השתמשו במכלים נמוכים וסגורים לאחסון צעצועים, סלסילות יפות ופתוחות לאחסון גרביים ותחתונים.
גבשו רשימה יומית פשוטה לתחזוקה כדי לארגן את החדר של הילד, תכננו הכול על פי מידותיו.

הכניסו את הילד לתהליך.
התגברו על הדחף שלכם להשתלט על כל הבלגן הזה לבד.
שקיות אשפה מתעופפות, שיניים חשוקות ואיומים של “אתה תשמור על החדר הזה נקי!”
לא נוגעים בשורש הבעיה: לימוד הילדים מיומנויות ושיטות לארגון ותחזוקה.
במקום זאת, הסתכלו על תהליך הארגון כפעילות לימודית, ושימו את הפוקוס על הילד.
המארגן המקצועי ג’ולי מורגנשטרן, מחבר הספר ארגון מבפנים החוצה ממליץ לנו לראות את עצמנו כיועץ הארגוני של הילד.
כיועץ כזה סיקרו: מה עובד ומה לא עובד, מה חשוב לילדים, מה הגורם לבעיות, ולמה הילד לא רוצה להיות מאורגן.
בשותפות שתיצרו עם ילדכם יש לכם סיכוי טוב יותר לשיתוף פעולה עם הילד כשתציגו לפניו או לפניה תוכנית ומערכת ארגון שיהיו הגיוניים להם.
ברגע שהם מעורבים במאמצים הם מסוגלים להבין טוב יותר את ההיגיון הארגוני ולשמור על חדר מסודר.

אחסון וסידור חדר ילדים מיון, אחסון וצמצום.
זו תמיד חידה!
חדרי ילדים הם בדרך כלל קטנים, לעתים קרובות הינם משותפים למספר אחים ובדרך כלל חסרי שטח אחסון מובנה.
עם זאת, חדרים אלה לרוב מאחסנים את הבגדים של שאר עונות השנה, בגדים שכבר קטנים, עודפי צעצועים, ואפילו חפצים משאר חלקי הבית שאיכשהו ‘גלשו’ לחדרם.
ילדים לא יכולים להישאר מאורגנים כאשר הארון מלא וגדוש, המגירות עמוסות לעייפה וצעצועים מכסים כל סנטימטר מרובע של שטיח.
הפתרון: מיון, אחסון וצמצום.
התחילו עם הבגדים: מיינו את הבגדים ואחסנו כל בגד שמחוץ לעונה הנוכחית ובגדים שכבר קטנים במקום אחר מחוץ לחדר. לבסוף, צמצמו!
האם ילדכם באמת יכול ללבוש את כל 27 החולצות המצטופפות לו במגירה?
ותרו על בגדים מיותרים כך שמה שנשאר יוכל להיות מסודר ומאורגן במקום המיועד לכך.
לילדים צעירים יותר, ספריית צעצועים היא התשובה לשפע של צעצועים.
השתמשו במכלי פלסטיק עם מכסה, קופסאות גדולות או שקיות אשפה גדולות לאחסון של צעצועים במקום אחר מחוץ לחדר למספר חודשים.
בימים גשומים תוכלו לרענן את הצעצועים שבחדר, הוציאו מהחדר צעצועים שבורים, ישנים או כאלה שכבר עבר זמנם והכניסו במקומם צעצועים שהיו שמורים ב “ספריית הצעצועים”.
הצעצועים המאוחסנים ‘החדשים’ שחזרו ישמחו את הילדים ויעוררו עניין ובנוסף כל אותה תקופה הם לא היו זרוקים בחדר.
ילדים בוגרים יותר יכולים לנצל את מדפי הארון הגבוהים יותר “לאחסן” חלק מחפציהם.
מכלי אחסון מפלסטיק שקוף יכולים להכיל חלקים קטנים רבים ולהציג את התכולה.

להכיל, לסגור ולשלוט.
קופסאות צעצועים ומדפים פתוחים הם לא מקום לאחסון חפצים של ילדים, בעיקר אלו הכוללים חלקים קטנים רבים.
לארגון צעצועים חישבו: “להכיל, לסגור, ולשלוט”.
הכניסו למכלים וקופסאות לפני שאתם מאחסנים.
השתמשו במכלי פלסטיק קטנים בגודל קופסת נעליים לצעצועים קטנים (למשל בגדים ואביזרים לבובות, צעצועי ביצי קינדר ועוד) קופסאות גדולות יותר עם מכסים יתאימו לקוביות, משאיות ומכוניות, קופסאות קרטון קלות משקל יתאימו לחיות ובובות פרווה.
השתמשו בארגוניות מיוחדות להכיל מגזינים, ספרי קומיקס, משחקי וידאו ותקליטורים.

טיפ: הורים יכולים להיעזר בקופסאות השונות לשלוט בכמות הצעצועים הנמצאת בחוץ בזמן נתון: “בטח, אתה יכול לשחק עם סט החיות, אך לפני כן סט המכוניות יחזור לביתו!”

קל יותר להחזיר למקום, קשה יותר להוציא משם.
הכלל המוביל לאחסון יעיל אצל ילדים: עשו את זה קל יותר להחזיר למקום מאשר להוציא משם. לדוגמה, אחסנו ספרי תמונות שיעמדו זקופים במיכל לייבוש כלים.
הילד מעלעל בספרים, עושה את הבחירה שלו, ואח”כ מחזיר אותו לחלקו הקדמי של המתקן כשהוא מסיים.
השווה לארון ספרים מסורתי, שבו אצבעות קטנות יכולות למשוך את כל המדף מהר יותר מאשר הם יכולים להחליף ספר אחד.
כוונו לכך שיהיה מאמץ להוציא ופחות מאמץ להחזיר.

ארגנו מלמטה למעלה.
בהתחשב בקומתו הנמוכה של הילד, התחילו לארגן מהחלק התחתון של החדר ועלו לחלקו העליון.
רוב הצעצועים והחפצים השימושיים צריכים להיות מונחים במדפים נמוכים, במגירות נמוכות, או על הרצפה. מדפים גבוהים יותר מיועדים לחפצים הנמצאים פחות בשימוש.
בסידור מלמטה למעלה, הדובון האהוב יישב קרוב למיטת הילד ואילו הדוב הגדול הנוסף שהילד קיבל במתנה יוכל להיות מוצג באחד המדפים העליונים.

תווית, תווית, תווית.
כשאנחנו רוצים לשמור על החדר מאורגן ומסודר לזמן ארוך, תוויות תמיד יצילו אותנו!
השתמשו במדפסת המחשב כדי להפוך תוויות גרפיות פשוטות לאהובות על הילדים הצעירים.
תמונות של גרביים, חולצות, בובות או קוביות יעזרו להזכיר לילד לאיזה קופסה הפריטים שייכים.
תוכלו גם לשפר את כישורי הקריאה לילדים בוגרים יותר באמצעות תוויות עם מילים באותיות גדולות.
שבצו תוויות בכל מקום: בתוך ומחוץ למגירות, על קצות המדף ועל מכלי אחסון מפלסטיק שמונחות שם, על קופסאות שונות, מדפי ספרים וארגוניות שונות.
משחק “התאם את התווית” יכול להיות כיף והופך את איסוף הצעצועים למשחק.

החלו שגרת ארגון ותחזוק.
העליות והמורדות כשמדובר בניקוי וסידור חדר הילדים יכולים להרגיז ולתסכל מאד.
החדר שלהם יכול להיות נקי ומסודר, הם משחקים, ופתאום החדר שלהם חזר לבלגן הרגיל.
עזרו לילדים לעצור את המעגל הזה ע”י בניית שגרת תחזוקה במהלך היום.
“איסוף הבוקר” ליישר שמיכה, להחזיר את הכרית למיטה, להכניס את הבגדים מאתמול לארגז הכביסה.
“איסוף הערב” כרוך בהחזרת הצעצועים של היום למקומם והתכוננות לשינה.

עכשיו לאחר שהחלה שנת הלימודים, נוכל להחיל חוקים חדשים של ארגון וסדר בנוסף לשאר התנהלות היום, כך שהילדים יוכלו גם הם ליהנות משיגרה חדשה זו.

WhatsApp דברו איתנו
שתפו עגלה עם חבר/ה